A kathak Észak Indiából származik , egyike a nyolc klasszikus indiai táncstílusnak.
A 10. század előtti időkben tradicionális templomi táncként működött, szerves része volt a templomi szertartásoknak, felajánlásoknak, történeteket mesélt el a nagy indiai eposzokból.
A zene és tánctudást generációkon keresztül családokban örökítették tovább. A 10. század után, a mogul hatalom előretörésével a kathak társadalmi helyzete is megváltozott, bekerült a fejedelmi udvarokba, nagyrészt elvesztette templomi tánc jellegét.
Ezzel párhuzamosan maga a táncstílus is változásokon ment keresztül, kialakultak a kathakra nagyon jellemző stílusjegyek, mint a gyors forgások, a tánc és az azt kísérő, ritmust adó hangszer, a tabla játékos párharca, amely következményeként újabb és újabb ritmusformák és látványos tánclépések jöttek létre.
A mai kathak stílus, amelyet táncolunk, ebből a két korszakból táplálkozik, visszanyúlva a templomi tánc korszakhoz, a történet meséléshez, ötvözve a nagyon látványos technikai elemekkel.
A Kathak és a Flamenco kapcsolata Észak-Indiából származik, a 9. sz. környékén innen indultak el azok a cigányok, akik Andalúziában megalkották a flamenco-t. A két tánc története is nagy hasonlóságot mutat: a családi, rituális körből fokozatosan lett mindkettő egyre népszerűbb, és vált világhírű táncművészetté.
Ritmusciklusok, vagyis ritmusminták ismétlődése jellemző mindkét táncra. Hasonlóság van a testtartásban, testpozíciókban, karhasználatban is. Mindkét táncnál nagyon fontos és látványos a lábmunka, amelynek zenei értéke is van. A flamenco-ban a szögekkel kivert cipő, a kathak táncban a csupasz talp és a gungru, a lábcsörgő adja a hangot, kísérve a táncot. A flamenco esetén a cante, vagyis ének mondja el a történetet.
Mai bemutatónkat egy olyan darabbal kezdjük, ahol mind a tánctechnika, mind a történet mesélés megjelenik, amikor is a táncos virágot szed a folyópartról, a fákról, majd füzérré fűzve akasztja Bhumi Istennő nyakába, és az áldását kéri ahhoz, hogy tánctudását bemutathassa a közönségnek, a világának. Majd Ezt követően technikai darabokon keresztül mutatjuk meg a test és a ritmus egységét, a lábcsörgők zenéjével kisérve.
A darabokat mesterünk, a Bécsben élő kathak táncművész, Kaveri Sageder koreografálta és tanította be, aki Punében született és tanult a Nad Roop intézetben, mestere Smt. Shama Bhate.
Saraswati Vandana
Saraswati nagyon fontos helyet foglal el hindu hitrendszerben. Főbb attribútumainak bemutatására - amely e vandanában visszaköszön majd - a táncosok lesznek segítségemre:
Kezében könyvet tart, az olvasás és az írás művészetét jeleníti meg, és ezzel együtt a bölcsességét és a tudást képviseli
Ragyogó, és tiszta, fehér lótuszvirágon ül.
Bal kezében tartja hangszerét, a vínát, amelyen játszik is, mivel a művészetek pártfogója is.
Tisztelet övezi őt az isteni és a mindennapi világban is, áhítattal hallgatják énekét.